Green is the new black

Greenwashing är ett uttryck som innebär att ett företag lägger ner mer kraft på att framstå som miljövänligt än att faktiskt vara miljövänliga. Detta är inget nytt fenomen men det har klart ökat på senare tid och det är olagligt att göra så även om det kan vara svårt att åka dit på det.

Den gröna trenden har pågått ett tag nu. När något blir inne och trendigt är det ofta både på gott och ont. Tyvärr finns det företag som utnyttjar människors ökade efterfråga på miljövänliga produkter och lägger stor kraft på sin marknadsföring att framstå som mer medvetna. Då blir det svårt för konsumenterna att skilja agnarna från vetet.

Sen finns även uttrycket healthwashing, vilket innebär precis som det låter att företag lägger ner massa resurser på att marknadsföra sig som mer hälsosamma än vad de faktiskt är.

Hur gör de detta? En grön etikett är en klassiker, så fort en t ex röd etikett får en alternativ grön etikett på en likadan flaska med lika brunt bubbligt innehåll så verkar det ju genast mycket bättre och nyttigare. Kanske innehåller den fortfarande socker men nu ÄVEN Stevia, som ju är ett naturligt sötningsmedel. Nästan nyttigt, eller?! Fortfarande sött som tusan, och även den nya varianten ser till att hålla konsumenternas sötsug intakt så de inte lägger av med att köpa företagets produkter. Kanske lite dyrare att producera för tillverkaren men eftersom basen fortfarande är socker har de nog råd. Dessutom lyckas de kanske övertyga sina kunder att nu när det finns en nyttigare variant kan du till och med kosta på dig att dricka lite mer till vardags och kanske unna dig orginalet till helgen.

Ja TÄNK så det SKULLE kunna bli om inte vi som konsumenter TÄNKER till och TÄNKER på vad som är bäst för OSS och inte den stora läsktillverkaren.

IMAG0504